Geluk zit in je darmen

Wat zorgt ervoor dat wanneer je darmen gezond zijn, je je blijer voelt? 

geluk zit in je darmen

Hormonen

Stemmingswisselingen, moeheid, nergens zin in hebben, gebrek aan initiatief, zelfs obstipatie en gebrek aan slaap zijn allemaal symptomen dat je meer dopamine en/of serotonine nodig hebt.

Dopamine en serotonine zijn hormonen in je lijf en worden aangemaakt in je hersenen en deze zorgen ervoor dat je je blij voelt, dat je zin hebt om dingen aan te pakken en dat je kunt ontspannen.

Echter, je darmen bepalen, aan de hand van wat je eet of doet, of die hormonen aangemaakt worden of juist geremd worden.

Wanneer je enkele dagen slechte voeding tot je neemt, merk je dat ongetwijfeld aan je humeur of dat je minder het initiatief wilt nemen en waarschijnlijk ben je wat onrustiger in je lijf of je concentratie of focus wordt wat minder.

Dat heeft te maken met de verbinding van je darmen en je hersenen.

Wanneer je darmen niet goed werken, gaat het met je hersenen ook niet goed.

Daar zijn inmiddels allerlei studies over verschenen. o.a. van prof. Claus-Dietrich Runow (Duitse darmspecialist).

90% van de zenuwcellen in onze darmen stuurt informatie naar onze hersenen.

Andersom gebeurt dat niet heel veel.

In je darmen zit een bekleding, dat wordt het darmepitheel genoemd (zie plaatje). Deze bestaat uit allerlei cellen waartussen schuifdeuren zitten (tight junctions).

Schuifdeuren en bacteriën

Wanneer deze schuifdeuren te veel en vaak open staan, dan kunnen schadelijke bacteriën in je bloedbaan komen en daar reageert je immuunsysteem als eerste op. 

foto:Newmedix

Je immuunsysteem is er immers voor om alle vijanden (bacterien, schimmels, virussen) weer op te ruimen en je gezond te maken.

Wanneer je immuunsysteem in actie is, kost je lijf dat veel energie.

Denk maar eens aan wanneer je een flinke griep heb, dan heb je nergens zin in, behalve liggen en beter worden. 

Dat komt omdat je immuunsysteem veel energie nodig heeft om dat virus weg te krijgen uit je lijf.

Wanneer je toxische stoffen of voeding binnen krijgt dat niet goed voor je is, dan gaan die schuifdeuren open, om te zorgen dat je immuunsysteem voldoende energie krijgt om te blijven werken.

Gluten

Gluten bijvoorbeeld, dat zijn zogenaamde anti-nutriënten, stofjes die van nature in onze voeding (granen) voorkomen en andere voedingsstoffen kunnen belemmeren om opgenomen te worden door je lichaam. 

Dat is op zich niet gelijk voor iedereen een probleem, want dat is een natuurlijk proces in je lichaam.

Echter wanneer je te vaak en te veel gluten binnen krijgt, kan dit wel een probleem worden. 

Gluten produceren namelijk een stofje, sonuline. 

En sonuline zorgt dat de schuifdeurtjes in je darmwand open gaan en er giftige stoffen in je bloedbaan komen.

Dan komt je immuunsysteem weer in actie en dat kost veel energie.

Stress

Daarnaast blijkt ook dat wanneer je langdurige stress ervaart in je lijf, je darmen hetzelfde reageren als wanneer je veel een vaak gluten eet. 

Bij stress maak je cortisol (het stresshormoon om te kunnen vechten of vluchten) aan. Cortisol zorgt dat je ontstekingsremmers aanmaakt, als gezonde reactie op het gevaar (dat is je immuunsysteem).

Bij langdurige stress komt er dat zelfde stofje vrij, als de gluten doen, om die schuifdeuren op te maken, sonuline.

Daardoor zijn je darmen meer doorlaatbaar en blijft je immuunsysteem actief en op den duur krijg je laaggradige ontstekingen in je lijf, want sommige bacteriën gaan blijven in je bloedbaan. 

Je wordt niet gelijk doodziek, maar je lijf kan moe worden, of je wordt somber of je hebt een wazig hoofd (watten in je hoofd-gevoel).

Omdat je immuunsysteem aan het werk is, kunnen je overige systemen lastig aan het werk gaan. Die hebben daar geen energie meer voor, want alle energie moet eerst naar het immuunsysteem.

Dat betekent dus ook dat je hersenen niet meer goed hun werk kunnen doen en daardoor maak je minder dopamine en serotonine aan. 

Wat dus zorgt voor blijheid, goede nachtrust, concentratie en zin in de dag!

Overactivatie van je immuunsysteem kan veroorzaken dat je minder weerstand hebt tegen virussen, bacteriën en toxische stoffen. Je wordt dus sneller ziek.

Oplossingen

Wat kun je doen?

Gezond eten, ontspanning en beweging zorgt ervoor dat je darmen niet zo hard aan het werk hoeven om dat immuunsysteem aan de gang te houden. Maar juist bezig is met de vertering en het zorgen voor de verwerking van voedingsstoffen.

En wat blijkt nu ook?

Wanneer je op nuchtere maag krachtoefeningen doet en dan vooral voor je armspieren, dat je anti-ontstekingsstofjes aanmaakt.

Dat zorgt dat je die laaggradige ontstekingen te lijf gaat!

Doe dus een aantal pushups tegen het aanrecht voordat je iets gaat eten / drinken en je merkt dat verschil in je algehele gevoel van rust, energie en blijheid!

Meer oplossingen?

Wil jij graag weten hoe je dit goed aan moet pakken en vind je het prettig om dit met mijn begeleiding en kennis te gaan doen? Uiteraard help ik je daarbij graag, niets leuker dan iemand beter in haar of zijn velletje te zien komen! Dus neem contact met me op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.