Moetisme

Het eeuwige moeten van jezelf, ken je dat? 

De kramp in je hoofd om van alles in eén dag’te willen stoppen of wanneer je denkt nog wel even tijd te hebben voor die ene afspraak, of dat je nog van alles van jezelf moet doen Snel nog even een wasje erin, even het aanrecht aan kant, nog even social media checken, een stofzuiger door je huis halen, nog even die afspraak maken, een appje sturen, snel nog even dat mailtje eruit, snel nog even… vul zelf maar in. 

Vermoeiend toch? Altijd van alles af moeten krijgen en geen moment voor jezelf pakken, want er is

A-L-T-I-J-D wat te doen.

Ik heb daar heel lang last van gehad en af en toe nog steeds. 

En ik noem het MOETISME.

Hoe lief ben jij voor jezelf? 

Nu ik me daar veel bewuster van geworden ben, kan ik me vaker overgeven aan het NIET MOETEN van mezelf. Soms is dat heel lastig, want zit dan echt teveel in mijn hoofd en de kramp die er dan inschiet is dat het toch echt moet, maar wanneer ik mezelf dan vertel dat het echt niet hoeft en ik het expres laat liggen en ik even mijn momentje rust neem, wordt het veel rustiger in mijn hoofd .

Meestal kijken we te weinig naar wat we zelf prettig vinden en meer naar wat moet of wat we dènken te moeten.

Je huis altijd spik en span willen hebben, (ongemerkt) is je werkdruk verhoogd, je zegt ja omdat je geen discussie wilt of bang bent om de ander te kwetsen met een ‘nee, liever niet’. 

Heel bekend inmiddels binnen de #metoo affaires, maar vindt ook op andere gebieden vaak plaats. Bijvoorbeeld wel naar een feestje gaan, maar eigenlijk te moe zijn of toch even naar die vriendin fietsen terwijl je liever met je dochter op de bank die serie wilde kijken? Je leidinggevende niet durven tegenspreken, terwijl je toch echt niet wilt overwerken en je iets anders wilde gaan doen. Je zegt ja, maar eigenlijk had je nee willen zeggen.

Of zelfs geen pauze nemen omdat je anders je werk niet afkrijgt en dat komt helaas steeds vaker voor dan goed voor je is. 

Ook dwangmatig meer sporten, elke dag gezond eten, je schuldig voelen als je iets snoept of snackt. 

Sinds wanneer noemen we even af en toe wat lekkers nemen cheaten? 

Wanneer zijn we gestopt met het woordje genieten en heet dat nu cheaten?

Zo streng als wij, vooral vrouwen, voor ons zelf kunnen zijn neemt vaak ongezonde vormen aan. Dit zorgt voor onrust in je lijf. 

Rust is niet alleen belangrijk als we op vakantie zijn, maar zeker ook door het jaar heen, als we gewoon aan het werk of thuis zijn.

Rust zorgt voor kalmte, voor meer creativiteit, een betere gezondheid, want o.a. een betere bloedsomloop, een betere spijsvertering en een gezonder hormoonstelsel.

Hoe lief ben jij voor jezelf?

Natuurlijk doe je dingen weleens voor iemand anders, gewoon omdat dat fijn is voor die ander en je helpt diegene daarmee. Je doet ook weleens iets tegen je zin, dat is helemaal niet erg. Maar wanneer je teveel dingen doet, omdat het M-O-E-T en je er onrustig van wordt of zelfs stress van krijgt, dan is het nodig er eens goed naar te kijken. 

Gezondheid en onrust

Veel onrust in je lijf betekent spanningsklachten die je ervaart. Wanneer je stress of angst ervaart wordt dit erger.

61% van de Nederlanders ervaart stress of spanningen, dus blijkbaar is het iets wat bijna normaal is.

Echter stress of spanningsklachten veroorzaken op den duur allerlei gezondheidsklachten bij je. Want wanneer is het genoeg en accepteert je lichaam de aanhoudende drukte of onrust in je lijf nog en krijg je er echt last van?

De activiteit in je zenuwstelstel stijgt steeds meer en daardoor zal je lichaam steeds moeilijker herstellen.

Bij gezonde spanningen kan je autonome zenuwstelstel op de rem trappen en terug in ontspanning komen, dat is het herstellende vermogen van je lichaam. Ook wel veerkracht genoemd.

Wanneer dat niet meer goed lukt, kun je allerlei klachten of zelfs ziekten ontwikkelen.

Een te actief zenuwstelstel is verantwoordelijk voor bijna alle soorten ziekten of aandoeningen.

Allergieën, hartkloppingen, geheugenverlies, piekeren, veel angstige dromen, vroeg wakker zijn, niet kunnen inslapen, geheugenverlies, vermoeidheid, astma, paniekaanvallen, slechte stoelgang, insuline resistentie, tinnitus en meer!

Stress valt je immuunsysteem steeds lastig en wanneer je dit maand na maand en jaar in jaar uit blijft negeren, dan kun je allerlei ontstekingen (laaggradige ontstekingen genoemd) ontwikkelen, waardoor je allergieën ontwikkelt of deze zullen verergeren, je wordt gevoeliger voor virussen of bacteriën, je ontwikkelt darmproblemen of hartproblemen kunnen ontstaan.

Veerkracht

Gelukkig kun je dit voorkomen of zelfs genezen door meer rust te pakken.

Luister naar je lichaam en ervaar of het rustig is of dat het juist constant in een soort paraatheid verkeert.

Wat zou je kunnen doen om over de dag heen, zonder dat je urenlange meditaties of yogasessies hoeft te doen, om meer rust in je dagelijkse leven in te bouwen?

Want wanneer je allerlei dingen van jezelf MOET doen, leg je jezelf vaak teveel druk op en is alles wel zo belangrijk als jij het maakt?

Een paar stappen om in je dag meer rust te krijgen:

Stappen

  1. Maak voor jezelf eens een lijstje met dingen die je echt zou moeten doen. Neem een doordeweekse dag. Dat zijn jouw MOET-dingen.
  2. Kijk naar elk van die dingen en vraag jezelf af wanneer je datgene op het lijstje niet doet, op die specifieke dag, wat dan het ergste is dat zou kunnen gebeuren en of het dan nog steeds zo belangrijk is dat je dat MOET doen.
  3. Daarnaast maak je een lijstje met RUST-dingen die jou meer rust zouden geven, wanneer je dat vaker zou doen. Bijvoorbeeld 1 minuut uit het raam kijken, paar minuten mediteren, een korte yogaoefening (kan ook op een stoel), je benen of armen aandachtig insmeren met een olie, je appeltje rustig en met aandacht opeten, een kleine wandeling, een bladzijde uit een inspirerend boek lezen, een muzieknummer aandachtig luisteren.
    • Dat zijn jouw RUST-dingen. Of kijk naar wat je vroeger deed als kind. Wat vond jij vroeger heerlijk om te doen of te of kon je zonder besef van tijd doen of juist niet doen?
  4. Kijk dan naar elk van die RUST-dingen en vraag jezelf af hoe dat zou voelen voor jou. Kies vervolgens 1 MOET-ding en vervang deze voor 1 RUST-ding. 

Als kind kon ik uren madeliefjes aan elkaar rijgen, zonder besef van tijd en puur en alleen met die madeliefjes in het gras bezig. Nu vind ik het heerlijk om te wandelen en dan af en toe te ruiken aan bloemen of wat plukken om te eten. Dat lijkt mij een afgeleide van dat kind met die madeliefjes.

Wanneer je hier mee bezig bent, zul je merken dat je al heel bewust wordt van al je MOETEN en hoe veel RUST je jezelf misgunt en dat je best wat vriendelijker voor jezelf mag zijn.

Deze bewustwording alleen al zorgt voor meer rust in je hoofd en lijf.

Want de aandacht die je daaraan geeft is liefde voor jezelf. 

Zweverig? Misschien zie je dat zo, maar ga het maar eens ervaren. Je hebt gewoon rust nodig, we zijn het alleen niet allemaal meer erg gewend en het is hard nodig voor een goede gezondheid.

Zoek voor jezelf een klein stapje naar meer RUST💫

Heb je meer hulp nodig hierin of weet je echt niet hoe je dit kunt aanpakken in jouw drukke leven? Laat een reactie achter en ik neem contact met je op om te kijken of ik jou hierin kan gaan helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.