Je doet het de hele dag en meestal zonder erbij na te denken, ademhalen. Toch is het goed er eens wat aandacht aan te besteden. Hoe haal jij adem op verschillende momenten en wat zou je kunnen veranderen en vooral, waarom? Onze ademhaling is immers van levensbelang omdat je niet alleen stikt als je er net iets te lang mee stopt. Je hart en longen moeten voldoende zuurstof krijgen en de manier van ademhalen heeft ook invloed op je psychische gesteldheid, je zenuwstelsel, je bloeddruk, suikerspiegel en daarmee de rust in je lijf. Als je er eens even goed induikt blijkt dat tot wel 150 lichamelijk ongemakken verholpen kunnen worden met het aanpassen van de manier van ademhalen.

Zo is gebleken dat veel mensen veel te vaak ademhalen en/of door de mond ademhalen. Het is beter minder vaak en dieper adem te halen en dan niet door de mond maar door de neus. Dat laatste, door de neus ademhalen, heb ik eens goed bekeken.

Als je door je neus ademt wordt de lucht die je inademt verwarmd, vochtig gemaakt en gemengd met stikstofmonoxide. Dit zorgt ervoor dat schadelijke bacteriën gedood worden en daarmee het neusslijmvlies het immuunsysteem ondersteunt. Daarnaast werkt het vaatverwijdend op luchtwegen, slagaders en haarvaten. Dat zorgt er weer voor dat de zuurstof sneller en efficiënter wordt opgenomen en daar heeft het hele lichaam baat bij.

Neusademhaling is zo slim geregeld dat we afwisselend door het linker, dan weer door het rechter neusgat ademhalen. Dat doet het lichaam zelf. Als we door het rechter neusgat ademen versnelt de bloedsomloop, stijgt de cortisolspiegel en de bloeddruk. Ademen door het linker neusgat zorgt voor ontspanning, daling van temperatuur en bloeddruk. Deze wisselende neusademhaling zorgt voor harmonie in het hele zenuwstelsel en brengt de activiteit van de beide hersenhelften in balans.

Een goede neusademhaling helpt je te ontspannen en voorkomt een hoge bloeddruk en stress doordat je gedwongen wordt langzamer te ademen. Bij neusademhaling stroomt er lucht langs de reukreceptoren. Het vermogen te kunnen ruiken is gekoppeld aan de hersendelen die betrokken zijn bij emoties en het kunnen terughalen van herinneringen. Ook als de lucht geurloos is worden bij neusademhaling deze hersenfuncties gestimuleerd.

Misschien adem je al door je neus, dan moet je daar mee doorgaan gezien alle voordelen. Zo niet, dan moet je er bewust mee aan de slag gaan, want als je overdag door je neus ademt, dan is de kans groter dat je dat ’s nachts tijdens je slaap ook doet. Want als je tijdens je slaap door je mond ademt kan dat zorgen voor uitdroging van je tandvlees en verhoging van de zuurgraad in je mond, dit vergroot de kans op ontstekingen en gaatjes of een droge mond/slechte adem.

Ook tijdens het sporten is het belangrijk dat je door je neus ademt. Dit is een stuk lastiger vol te houden omdat je als je moe wordt, sneller de neiging hebt door je mond adem te gaan halen. Dit moet je dus ook trainen.

En belangrijk: als je teveel hijgt tijdens de training, ga je over je grenzen heen. Dat is af en toe niet erg, dit kan zelfs erg lekker zijn, maar het geeft je geen energie.

Je kunt dit trainen door eerst tijdens het wandelen altijd via je neus adem te halen. En dan steeds sneller lopen, neusademhaling behouden (kan door bijvoorbeeld tape op je mond te plakken, ziet er een beetje gek uit misschien, maar alles om je ademhaling te trainen) en wanneer dit niet meer lukt, dus een ademhonger voelt, rustiger aan doen. Elke keer een beetje sneller, een beetje krachtiger en je neusademhaling proberen te behouden.

Doordat je met je neus ademt presteer je op termijn beter, want er gaat meer zuurstof naar de cellen in je lijf, je verbrandt dan beter vet en bouwt meer spiermassa op.

En onthoud: YOUR MOUTH IS FOR EATING AND YOUR NOSE IS FOR BREATHING

Heb je behoefte aan meer uitleg of wil je meer doen om fitter te worden, stuur me dan gerust vrijblijvend een vraag!

Link naar een wetenschappelijk artikel over neusademhaling

Boekentip: Wat adem voor je kan betekenen, helder en duidelijk uitgelegd met oefeningen om je neusademhaling als een gewoonte te maken – Het nieuwe ademen James Nestor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.